02 mei, 2014

Before & After | Vitra & PS collectie

De Vitra Plastic Armchair won ik in 2006 met de stoelendans op de woonbeurs.

Het is een prachtige stoel op zich, en vooral heel tof dat ik 'm in huis heb staan. De Eames Plastic Armchair en, jawel, met een zachte zitting. Luxe!!! Een grote uitzondering tussen al mijn kringloopspul.
Ik won de stoel acht jaar geleden op de woonbeurs. Ik liep met mijn toenmalige stagebedrijf op de woonbeurs voor inspiratie en hoorde dat er even later die middag een stoelendans zou plaatsvinden waarmee je een echte Vitra stoel kon winnen. Fanatiek als ik ben ging ik samen met mijn stagebegeleider naar de stoelendans, want ik moest en zou zo'n stoel winnen. Je kunt het al raden, het is mij gelukt! Ik heb ze er allemaal uit gedanst (Lees: opzij geduwd en fanatiek gespeeld). 

En daar ging ik met mijn uitgekozen stoel in de tram en de trein naar huis. Ik had meer dan een eersteklas plek natuurlijk! Sindsdien staat de stoel in huis; hij zit zo enorm lekker! Ik voel mij als de prinses op de erwt, wanneer ik mijn billen erop parkeer. 

Na acht jaar was de stoel echter toe aan een opknapbeurt. De stof die om de zitting heen zat was niet meer mooi doordat de poesjes er ook heel graag op liggen (who can blame them). En als ze zich er dan zo lekker op nestelen, de nageltjes ook wel - meer dan eens - in de stof zetten. De stof die erop zat was hier niet echt voor bestemd. 

En dan nu mijn confessie. Ja ik heb de designstoel bekleed met de PS2014 stof van de IKEA. Ik weet het, Charles & Ray draaien zich vast om in hun graf. Maar ach, ik vind het mooi. Design combineren met iets cheaper, helemaal mij ;-). Wat vind jij er van?


Het Before & After resultaat en hieronder een stappenplan. Deze stoel stofferen was namelijk iets lastiger. Gewoon nietjes in de stoel rammen werd het dit keer niet. 


Werkwijze:
1. Schroef de zitting van de stoel met een inbussleutel (zie je wel Vitra heeft toch iets gemeen met Vitra) | 2. Knip de stof op maat van de zitting | 3. Gebruik de stof die er al omheen zit om de nieuwe stof eraan vast te nieten | 4. Knip de stof niet te kort af. Dit heb ik wel gedaan aan één kant waardoor ik het extra moest omstikken -met de hand- | 5. Zorg dat je in de hoeken mooie vouwlijnen maakt, zodat de stof er aan de voorkant mooi omheen zit | 6. Schroef de zitting weer op de stoel en hij is klaar! 

8 opmerkingen:

  1. How cute and it looks so different. Great idea and very well executed! xx
    http://www.creativityandchocolate.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It was quite a job! My fingers hurt, but it was al worth it.

      Verwijderen
  2. Echt heel mooi resultaat! Charles & Ray zouden die creativiteit vast wel kunnen waarderen en anders kan in ieder geval IKEA trots zijn op deze combi :).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi geworden, weer helemaal als nieuw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zeker! Nu hopen dat de katten hun nagels er niet meer in willen zetten ;-) En anders is deze stof altijd beter dan de voorgaande stof.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...