08 maart, 2014

DIY - Keukenrekje

Styling, diy & blogpost door | Linda Feld (stagiaire) 
Oude vintage koffers, wie houdt daar nou niet van? Ik ben er zelf weg van en vind alle DIY ideeën die hiermee gedaan worden ook helemaal te gek. Vandaar dat ik in mijn toekomstige huisje ook een koffer op wil hangen, maar dan als keukenrekje! 

Dit idee ontstond toen ik een koffer open klapte en plots bedacht dat het best handig zou zijn om hier kleine spullen in te bewaren. En waar gebruik je nou de meeste potjes en pannetjes? Juist, de keuken! En deze potjes - met bijvoorbeeld kruiden - zijn ook nog eens leuk om naar te kijken, dus waarom verstoppen in een kastje?
Benodigdheden:
- Oude stevige koffer
- Plankje
- Ammoniak
- Vaatdoek
- Verf
- Kwast
- Schuurpapier
- Lijmklemmen
- Schaar
- Schroeven
- Boormachine



 Werkwijze:
Zorg dat je de dikste kant van de koffer gebruikt
(vaak de kant waar je je spullen inlegt) voor het rekje. De bovenkant, kun je eraf halen. Ik heb dat zelf gedaan met een schaar. Daarna lijm je de overgebleven stof vast aan de koffer. Dit zet je vast met lijmklemmen, zodat het netjes is afgewerkt en je geen lelijke rand krijgt. 




Terwijl de lijm aan het drogen is, kun je beginnen met het plankje. Eerst moet je opmeten hoe breed en hoe lang het plankje moet worden. Dit zaag je uit en daarna schuur je het plankje. Na het schuren ontvet je de plank met een goedje (ammoniak verdund met water). Nu is je plankje klaar om geschilderd te worden! Ik heb zelf voor een vintage groene kleur gekozen omdat ik dit mooi vind passen bij wit. Maar kies vooral zelf je favoriete kleur! Het ligt aan je kleur en de verf of je het plankje twee keer moet schilderen, bij mij was dit wel het geval. Als je plankje klaar is en goed opgedroogd zet je het kruidenkastje in elkaar. Bepaal een mooie hoogte voor het plankje en schuif hem in de koffer. Boor nu met een klein boortje twee gaatjes aan de zijkant van de koffer. Schroef daarna pas de schroeven er in, zo splijt je plankje niet. Zorg dat je twee schroeven aan iedere kant gebruikt zodat het plankje niet kan verschuiven. Het ligt een beetje aan het design van de koffer hoe je de koffer aan de muur kunt bevestigen. Wat in ieder geval mogelijk is, is om twee schroeven door de koffer in de muur te boren (met de juiste pluggen natuurlijk). En Voilá, je eigengemaakte keukenrekje is klaar om gebruikt te worden!


2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...