10 februari, 2014

Smakelijk - Smoothie & honingvijgen

De honingvijgen & het Chiazaad zijn van de Oosterse markt | De orginele Weckpot kreeg ik van vriendin Evelien en in de andere pot zat ooit thee | het platte bakje kocht ik bij de kringloop

Ik houd van koken en heb dan ook al een aardige verzameling kookboeken. Echter zitten er vaak 'moeilijke' ingrediënten in waarvoor je naar drie verschillende supermarkten en kleine winkeltjes fietst en er na de zoveelste honderd meter op de fiets en de laatste winkel achter komt dat het nergens -in de buurt- verkrijgbaar is. 

Heel gek, maar op de één of andere manier vergeet ik dan voor het gemak dat ik in Beverwijk woon, daar waar eigenlijk alles verkrijgbaar is. Waardoor dat komt? Hier zit natuurlijk de Bazaar met de Oosterse markt en de amazing Oriental supermarkt. Juist, even een ouderwets 2001 'duhu' moment. Dat moment kwam bij mij pas nadat vriendin Evelien vertelde over haar gedroogde zakje champignons die zij bij de Oriental supermarkt had gehaald voor weinig; "Daar moet je ook echt eens heen". 

Eerder haalde ik en vriendlief op de bazaar wel al eens groente en fruit, maar waarom we dat niet elke week deden is even aan me voorbij gegaan. Nu gaan we dus braaf elke zondagmiddag rond half zes alles halen wat we die week nodig hebben. Geen drie supermarkten meer af, gewoon één plek waar je bijna alles kan krijgen. Een fijne bijkomstigheid; die zondagmiddag is bijna alles € 1,50 per kilo, net zo vers. Maar de Oosterse markt gaat pas die volgende donderdag weer open en de marktlui willen het dus liever verkopen dan weggooien. Voor de typische Hollandse dingen moet je nog wel even naar de plaatselijke supermarkt.



Vandaag maakte ik een smoothie uit het boek van Jamie in 15 minuten. Dit boek is een echte aanrader voor wie weinig tijd heeft en gegarandeerd lekker wil eten. Althans, ik vind alle recepten stuk voor stuk lekker. In de Smoothie deed ik als extraatje een flinke theelepel Chiazaad, dit is goed voor van alles. Meer weten over Chiazaad? Ik las het hier.
Oh, en wat ook zooooo heerlijk is, de honingvijgen! Binnen een week is de pot leeg!
 
Als je niet uit Beverwijk en omstreken komt is het toch erg leuk om naar de Bazaar te gaan. Je kunt er een dagje weg van maken (alleen in het weekend). Dan neem je aan het einde van het dagje weg gewoon al je groente en fruit mee voor die week. De sfeer is er heerlijk - ik voel me altijd even op 'vakantie'. Alleen de Oosterse markt is vrij entree do t/m zo. Voor toegang tot de Bazaar (za & zo) betaal je € 2,30 per dag en € 3,- aan parkeergeld voor één dag.

TIP: Afdingen kan op de oosterse markt :-)
---
I love to cook so off course I have a big collection of cookbooks. However, there are often ‘difficult’ ingredients in some recipes. So sometimes you have to find those ingredients in three different grocery stores and and after the last 100 meters on the bike you find out that this ingredient isn’t available anywhere. 



Maybe a bit stupid but, I forget the convenience that I live in Beverwijk, where basically everything is available. Why? Well here's the Bazaar with the oriental market and the amazing Oriantal supermarket. Right, just an old 2001 ‘duhu’ moment. I realized this when I spoke to my girlfriend Evelyn, she bought a bag of dried mushrooms there at the Oriental supermarket. 

My boyfriend and I were going to the Bazaar a while ago. We got our fruit and vegetables there. But why we didn’t do this every week anymore had just passed me. So now we're shopping there every Sunday at half past five and get everything we need that week. It’s a place were you can almost buy anything. A nice side effect is that Sunday afternoon, almost everything is € 1,50 a kilo. Just as fresh, but the Oriental will not open again until the following Thursday and sellers on the market would rather sell it than throw it away. For the typical Dutch things you still have to go to the local supermarket. 

Today I made a smoothie from the book Jamie in 15 minutes. This book is highly recommended for those who have little time but still want delicious food. At least, I think all recipes are delicious. In this smoothie I did a teaspoon Chia Seeds, this is good for everything. Learn more about Chia Seeds? I read it here. Oh and what's soooo delicious next to this smoothie, honey figs!

If you don’t live in Beverwijk and surroundings it's still a good idea to go to Bazaar. Make it a fun day trip (weekends only). Then at the end of the day you just take all your fruits and vegetables along for that week. The atmosphere is lovely, I always feel like I’m on a little ‘vacation’. Only the Oriantel Market is free admission from Thursday till Sunday. To access the Bazaar (Sat & Sun) you pay € 2,30 a day and € 3,- for parking.

2 opmerkingen:

  1. Oh dat ziet er lekker uit! Mocht ik in de buurt zijn van Beverwijk zal ik dit zeker onthouden :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...