28 februari, 2014

Sfeer - Aardappels in vaas

Glaswerk o.a. van de Kringloop en van vrienden gekregen. Verder heel bruikbaar: Lege flessen wijn en port. Deze mooie vaas heb ik gekregen van mijn nicht Lydia.
Twee jaar geleden had ik zo ongeveer 'privé'-les omdat iedereen stopte met het vak; materiaalinnovatie. Ik heb het volgehouden tot aan het einde, maar de opdrachten waren moeilijk en - ik-wil-niet-meer-hoe-lang-duurt-dit-vak-nog - zwaar. Dit lag echter niet aan mijn leraar en de lessen! De opdracht was telkens snel besproken met maar één leerling - ja, ik dus - en er bleef dan ook vaak 2 a 1,5  uur over waarin mijn leraar mij meenam door Amsterdam om nieuwe materialen te ontdekken. Onder andere bij musea en galeries. Maar ook innovatieve winkels met hun ideeën bleven niet onbesproken. Voor dit alles fietsten we heel Amsterdam door; er werd inspiratie voor nieuwe opdrachten opgedaan. De ramen en vensterbanken van grachtenpanden werden ook niet overgeslagen. Het is leuk om te zien wat mensen allemaal verzamelen en hoe weinig of teveel er soms wordt gedaan om de woning er ook 'van buiten' leuk uit te laten zien.

Ik vertel dit verhaal omdat op zo'n bewuste woensdag ik in een vensterbank in de Amsterdamse straten een prachtig plaatje zag. En dan heb ik het iet over een getekend plaatje, maar een schitterend tafreel. In de eerste instantie wist ik niet wat het was. En mijn leraar zei gelijk: "Prachtig hè, die aardappelen met hun spruiten". Ik wist wel dat aardappelen spruiten, maar niet dat het er zo mooi uit kon zien.

Wij eten eigenlijk nooit groente met aardappelen. Ik kook vrijwel alleen recepten uit kookboeken, internet en blogs. En wanneer daar geen zin of tijd voor is, maak ik zelf een snelle wokmaaltijd of een pan pasta klaar. Een paar weken geleden bedacht ik dat we meer aardappelen met groente moesten eten omdat het zo gezond is. Met goede moed kocht ik een zak aardappelen en legde deze in de voorraadkast. Jawel, ik heb 'm twee keer aangebroken. Van de week zag ik die zak weer liggen, oneetbaar inmiddels omdat de aardappelen al flink aan het spruiten waren en ze ook een beetje zacht werden. Eerste reactie: weg ermee.

Totdat ik zag dat de spruiten een beetje paars waren! Mooi, dacht ik. Ineens was het daar: die verre herinnering van de mooie vaas met aardappelen in de prachtige vensterbank in dat kleine Amsterdamse straatje. Nu staat mijn eigen vaas hier dus te pronken met mooie aardappels erin. Ik heb geen idee hoe lang het goed blijft, maar voor nu staan ze prachtig. Een mooi alternatief voor een bos bloemen.

4 opmerkingen:

  1. Wauw, nooit eraan gedacht dat je een aardappel ook kunt gebruiken als decoratiemateriaal. Wat ziet het er leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! ze spruiten inderdaad standaard bij mij. En die vazen? Waar haal je die vandaan, superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral bij de kringloop! Maar bij van Dijk & ko kun je ze kopen bijvoorbeeld bij Raw Materials in Amsterdam. Bij van Dijk & Ko zijn ze nog wel betaalbaar :-)

      Verwijderen
  3. Wat een grappig idee!
    Goede smoes ook als ik de aardappelen weer heb laten spruiten: "Ja dat doe ik bewust" ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...