25 februari, 2014

DIY - Recycle zakken

Keuken ophang systeem 'Grundtal' v.a. € 4,99 + haken v.a. € 1,99 (5 st.) Ikea |Tafelzeil € 7,- per meter Kitsch Kitchen| Roze band v.a. € 1,- + zeilringen €5,95 Markt | IJzerdraad had ik nog, deze vind je bij de plaatselijke bouwmarkt

Ik ben geen 'die hard' milieu verbeteraar, maar daar waar ik kan probeer ik mijn steentje bij te dragen. Al een aantal jaar probeer ik mijn plastic, papier en restafval goed van elkaar te scheiden en in de daarvoor bestemde containers te deponeren. Zelfs als ik daarvoor een stukje moet omrijden. Met de fiets natuurlijk, dat dan weer wel.

In onze nieuwe mini keuken wilde ik dit weer doen, alle bestaande scheidingsoplossingen vond ik niet de mooiste en ik wilde ook niets op de vloer hebben. Dan maar zelf maken! Bij Kitsch Kitchen kochten Selin (oud stagiaire) - moet je nagaan hoe lang de zakken er alweer hangen ;-)) en ik een paar meter tafelzeil, en op de markt een mooie roze band en wat zeilringen. Aan de slag! 



We hebben uiteindelijk drie zakken gemaakt. Één voor restafval, één voor papier en één voor plastic. De zakken hangen aan haken die dan weer aan een keukenrails van de Ikea hangen. Heel ingewikkeld verhaal, maar de bevestiging valt nog alles mee. De zakken vond ik het moeilijkste om te maken. Dat komt mede omdat ik niet technisch aangelegd ben en mezelf toch telkens in de situatie bevind waarbij ik meer moet weten dan wat ik ook daadwerkelijk begrijp. Volg je 't nog? Gelukkig was Selin er ook en hebben we samen de zakken uitgedacht. De plastic zak en de zak voor het papier kun je gebruiken zonder er een extra zak in te doen. Je neemt ze mee en leegt ze in de daarvoor bestemde bak. Voor het restafval gebruik ik gewoon een vuilniszak en bevestig deze met gekleurde plastic knijpers.

Hieronder een schets met de maten die wij hebben gebruikt en een lijstje voor de benodigdheden.


 Benodigdheden:

- keuken ophang systeem van de Ikea

- haken die bij het systeem horen
- drie meter tafelzeil
- golfkarton 
- zwarte stift
- ijzerdraad
- boormachine
- tang
- schaar
- meetlint
- naaimachine
- naaigaren
- gekleurd band
- ringen die je in de stof kunt slaan
- naalden 
- vuilniszak
- gekleurde knijpers 

 

Werkwijze:
Maak mallen in de juiste maten van het golfkarton. Teken deze uit op het tafelzeil. Zorg dat je goed uitkomt. Met drie meter kun je in principe vier zakken maken, wij hebben er drie gemaakt. Knip de vormen uit het tafelzeil en zorg dat je alle kanten van de zak bij elkaar hebt. Naai alle kanten (Binnenstebuiten) aan elkaar behalve de 'deksel' en draai de zak weer om. 

Meet de bovenkant van de zak op, zorg dat je twee keer zoveel ijzerdraad hebt en vlecht deze in elkaar met de boormachine. Hoe? Juist ja, dat is moeilijk uit te leggen, ik heb 't ooit geleerd op school. Het is in ieder geval de bedoeling dat het draad dikker en steviger wordt. Je vouwt het draad dubbel en je steekt twee uiteindes in de boormachine en draait de kop goed vast. Het dichte uiteinde maak je vast aan 'bijvoorbeeld' een bankschroef of -zoals ik dat doe- een deurknop. Je zet de boormachine op een zachte stand aan. Nu gaat de machine de twee draden vanzelf om elkaar heen draaien. Als het klaar is heb je een heel dik draad. Je haalt het draad van de deurknop of bankschroef en vouwt 'm in een reckthoek (zodat deze in de bovenkant van je tas gaat passen). Draai de uiteindes met de hand aan elkaar en knijp vast met een tang.

Leg het draad in de tas en vouw de bovenkanten eromheen, maak vast met naalden. Hierna naai je deze randen dicht, met de hand of met de naaimachine. Gebruik je de naaimachine? Zorg dan wel dat je één rechte lijn trekt (hij hoeft niet helemaal dicht genaaid), dat gaat namelijk ook niet lukken met de naaimachine. Nu is de bovenkant van je tas verstevigd. 


De deksel: Stik om het zeil wat als deksel gaat fungeren een mooie kleur band. Als deze klaar is kun je de deksel bevestigen door deze samen met de ringen in de achterkant van de zak te slaan. Er staat een werkwijze op de verpakking maar hierbij een kleine uitleg via een youtube filmpje dat ik vond met een prachtig muziekje ;-). Er ontstaan dan twee mooie gaten en daar kan je de zak aan ophangen.

Poeh! Een hele uitleg en waarschijnlijk moeilijk te volgens als je het zelf niet hebt gedaan. Misschien maak ik bij zo'n volgende DIY maar een filmpje ;-) Succes in ieder geval.


    5 opmerkingen:

    1. Ziet er ontzettend gaaf uit!
      Groetjes, Clarieke

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Dat ziet er goed uit! Respect! Ik vind het een goed idee om iets voor je recycle spul te maken, het staat altijd zo rommelig! Helaas ben ik een soort van allergisch voor de naaimachine. Gaat altijd fout. Dus ik moet op zoek naar een andere oplossing...Misschien leuke dozen?

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Thanks, het is ook lastig zo'n naaimachine ;-) Zelf als je het wel kan. Misschien kan je houten bakken maken? Die kun je namelijk ook gewoon aan de muur monteren.

        Verwijderen
    3. Superleuk! Ga ook op zoek naar zoiets!

      BeantwoordenVerwijderen

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...