08 augustus, 2013

Ombre gordijnen












































Gordijnen per 2 € 9,99 Ikea | Textielfverf voor de handwas € 4,49 per pakje Dylon via de Etos

Experimenteren met Ombre, ik heb het eindelijk aangedurfd! Een klein kleurt accent in het nu nog zo witte huisje. Ombre is een verftechniek waarbij je de stof in een verloop van kleur verft. van licht naar donker of van donker naar licht. Dit doe je door middel van de stof steeds langer in het verfbad te laten hangen. Zelf heb ik gekeken naar de tutorial van Preshly-picked die ik via Stylink vond. Je ziet Ombre op het moment heel veel, eerder al in de mode en haar maar nu ook in interieur items.

Leuk natuurlijk, maar om het zelf te doen is toch wel erg spannend! Echter als je het verknoeid kan je altijd de ontkleuring van Dylon kopen om het ongedaan te maken. Inmiddels ben ik na 4 gordijnen zo verslaaft dat ik binnenkort ook mijn lamp ga dippen. Ik zit te denken aan een dip-dye effect i.p.v. Ombre om de kleur nog intenser te krijgen.

Benodigdheden:

-Dylon handwasverf Ik gebruikte intens violet gecombineerd met flamingo pink. Te verkrijgen bij de Etos of Kruidvat.
-Een meetlint
-spelden 
-Een plastic bak
-Plastic handschoenen

Hoe moet je het doen? 
Zorg ervoor dat je de stof eerst gewassen hebt, dit zorgt ervoor dat de kleur beter inwerkt.
Meet af tot waar je de Ombre wil hebben. Deel deze afstand door 3 en pin tussen de gelijke afstanden 2 spelden. Maak het te kleuren gedeelte nat, zodat de verf omhoog trekt. Hierdoor krijg een mooi verloop. DIp de stof tot waar je de kleur wil hebben in het verfbad. Haal het eerste gedeelte er naar 30 seconden uit. Dip het volgende gedeelte (tot de volgende speld) er dubbel zolang in. En herhaal dit met het laatste gedeelte. Weer dubbel zolang als het vorige gedeelte. Haal de stof er uit en spoel de overtollige verf uit de stof. Hierna kan je de stof in de droger gooien zodat de verf blijft hechten en je het daarna weer kunt wassen. Als je stof niet geschikt is voor de droger kun je het ook uitspoelen met heet water.


In mijn geval moest ik het veel langer laten hangen, maar dat ligt aan de stof. Katoen kleurt bijvoorbeeld weer heel snel. Het is een kwestie van proberen. Uiteindelijk wordt de stof ook weer lichter omdat je na het verven de stof uitspoelt.

Succes! En als je het hebt geprobeerd ben ik heel benieuwd naar de foto.


 




2 opmerkingen:

  1. Zo te zien heb je een prachtige gordijn gekregen met het Ombre techniek, fijne mauve kleur. Wellicht dat ik het in de toekomst nog een keer zal tegenkomen in iemand z'n woonkamer en dat ik aan deze blogpost wordt herinnerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige gordijnen, ook ideaal voor een badkamer bij een mooi op zichzelf staand bad, zou dit echt heel mooi passen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...